Hva er Vekstdrevet Markedsføring?

La oss innrømme det: Digital markedsføring kan være skikkelig frustrerende, spesielt når kundene uteblir, og salget begynner å gå feil vei. Vet du egentlig hvor flaskehalsen er i markedsføringsstrategien din?

I motsetning til tradisjonell digital markedsføring handler Vekstdrevet Markedsføring™ om å være i en kontinuerlig optimaliseringsfase basert på en datadrevet tilnærming. Det er en strategi for å øke effekten av digital markedsføring ved å overvåke, måle og analysere tidligere kampanjer, markedsføringskanaler, teknologier og tredjepartskilder. Tallene blir tolket og forstått – og deretter brukt som grunnlag for videre optimalisering og vekst. Det er tallene som bestemmer hva som er god markedsføring.

Det er tallene som bestemmer hva som er god markedsføring.

Å tiltrekke seg nye kunder har aldri vært vanskeligere, og det blir garantert ikke enklere. Mye fordi teknologien utvikler seg raskt og blir sømløst integrert i hverdagen vår uten av vi merker det. Vi blir påvirket til å endre våre vaner og rutiner når det kommer til hvordan vi bruker telefonen, hvilke apper og nettsider vi tilbringer mest tid på, og hvilke nettbutikker vi velger å besøke. Vi bruker rett og slett internett på en annen måte nå enn vi gjorde for bare to år siden.

Hvordan kan bedriften din ta i bruk Vekstdrevet Markedsføring på en vellykket måte?

For å oppnå en god Vekstdrevet Markedsføring™ trenger vi å knytte flere prosesser til hverandre. La oss gjøre det enkelt og ta tre overordnede grupper:

Strategi

Få en krystallklar forståelse av hvem målgruppen og publikummet ditt er, og hvor du finner dem. Se deretter på kundereisen (salgstrakten) bedriften tilbyr nye potensielle kunder på web. Hvordan er førsteinntrykket? Er det noe som kan gjøres bedre?

Salgstrakten er prosessen fra en mulig ny kunde har førstekontakt med bedriften, til det å etter hvert bli en betalende kunde.

Produksjon

Lag en helt ny salgstrakt (kundereise) som er bedre enn den du har i dag. Denne trakten er på ingen måte et endelig produkt, men legger grunnlaget for bedriftens vekst.

Overvåk, mål, optimaliser, gjenta

Når den den nye salgstrakten er på plass, må du kontinuerlig måle og overvåke brukeradferd i alle delene av trakten. Du må forstå og tolke data, data som igjen blir brukt som grunnlag for å optimalisere alle delene i salgstrakten din. Er du usikker på om en av delene i salgstrakten din gjør det bra? Prøv A/B-testing.

Vekstdrevet Markedsføring - kontinuerlig optimalisering

Ingenting skjer over natten

Det er viktig å forstå at Vekstrevet Markedsføring™ er en prosess som tar tid og som det må arbeides mye, og ofte med. Hvor lang tid det tar å bygge en optimal salgsstrakt og en god markedsføringsstrategi varierer veldig fra bedrift til bedrift, fordi mange faktorer spiller inn.

At Vekstdrevet Markedsføring™ er mer effektiv enn tradisjonell markedsføring, er det ingen tvil om. Men hvis du har som mål å øke salget over natten, så bør bedriften velge en annen strategi.

Med tradisjonell markedsføring mener vi for eksempel å kjøre søkeordsannonser i Google og displayannonser på Facebook, lukke øynene – og håpe på det beste.

Har du spørsmål om hvordan bedriften din kan ta i bruk Vekstdrevet Markedsføring™? Ikke nøl med å ta kontakt!

Visste forresten du at Bli Synlig AS er det første web- og mediebyrået i Norge som bruker uttrykket Vekstdrevet Markedsføring™? Pr. november 2022 viser Google 0 treff på søkeordet «Vekstdrevet Markedsføring».

Er du vår nye webdesigner?Se ledig stilling
+